fredag 28. oktober 2011

Hvorfor finnes ikke modulbaserte dataspill for skolebruk ?

Dataspillene har mange mekanismer for tilbakemelding og belønning som gir økt mestringsfølelse og motivasjon. Jeg underviser selv en klasse på 1HS i matematikk i år og ser hvor lett det er å holde dem engasjert når de bruker programmet Kikora med sin nivådifferensiering og enkle belønningssystem i form av «pokaler». Men kommersielle dataspill er ikke rettet mot læreplanmål i skole. For noen år siden spilte jeg selv et fantasy PC-rollespill som het Neverwinter Nights. Det som skilte dette spillet fra mange andre spill var at man selv kunne lage moduler til spillet hvor man utformet terrenget, personene spilleren møtte og dialog alternativer. Modulene ble lagret i en fil som senere kunne kjøres med spillmotoren. (Jeg lagde blant annet en enkel modul til samboeren min hvor hun kunne gå i skogen å sanke diamanter.) Jeg husket at jeg søkte opp moduler andre hadde laget på nettet og fant blant annet en modul laget av en professor i Michigan som han brukte i økonomi undervisning. Jeg har senere sett at historiske simuleringsspill som Total War serien fra SEGA (vår statsministers favoritt) har fått et stort fan-miljø som utvikler egne moduler hvor å vise historisk utvikling innenfor andre geografiske områder eller perioder som modulen levert med spillet la opp til. 
Men så langt kreves det en hvis spesialkompetanse for å omforme et fantasyspill til noe som kan dekke læreplanmål i norsk. Jeg skulle ønske det var mulig å få til et samarbeid med spillbransjen hvor de kunne omforme sine spillmotorer til skolebruk. Jeg prøvde selv å få til noe med SIMS Medieval  og SEGA i år men dessverre strakk ikke tiden til dette skoleåret. Noen som vet om noen som har gjort noe slikt i Norge ?
For øvrig slår det meg at med et spill kan du pakke inn opplæringen og evalueringen i samme enhet. Dette burde da kunne være arbeidsbesparende ?
Litteratur:
Gee, J.P (2006). Are Videogames Good for Learning.
Hoff,S & Halvorsen, K.a. (2011). Mye står på spill. Kan man lære noe av dataspill.

4 kommentarer:

  1. Spennende tema Oddgeir. Synd det ikke finnes komersielle spill bygd på kompetansemål i Kunnskapsløftet. Det må være et marked for dette.

    Har sjøl spilt flere av Total War-spillene, tror mange av dem kunne gitt stort læringsutbytte, særlig i historie sjølsagt. Napoleon forteller historien om han på en glimrende måte.

    Kjenner ikke til noen eksempler på aktiv bruk i direkte undervisning som du etterspør. Men hadde en lærer på PPU, Harald Frode Skram, som hadde et klassesett med en av de første civilization-spillene.

    SvarSlett
  2. Selv er jeg ingen spillentusiast – har faktisk aldri vært det. Men noe jeg virkelig har sansen for er kombinasjonen mellom digital teknologi og for eksempel story line. En norsklærer jeg kjenner fant en utmerket måte å motivere elevene til å komme seg videre i ”spillet” på. Hun hang QR-koder rundt omkring i klasserommet. Hver kode inneholdt nye spor/oppgaver. Hun fortalte om et enormt engasjement blant alle sine elever. Så kanskje inntil at spillene er på plass skal vi se oss om etter måter å bruke ulike digitale medier på som trigger på samme måte som spill, men som samtidig forsterker elevenes læring på en slik måte at de trigges til å gå videre selv?

    SvarSlett
  3. Interessant problematikk, dette. Også for oss som ikke spiller sjøl. Gee er en av mange medieforskere som i den seinere tida er opptatt av hvordan vi kan dra nytte av spillmetodikk i undervisning og læring. En besnærende tanke, særlig for lærere som sjøl er spillere. Gee er en av dem! Spilling er ofte tidkrevende, og vi kan kanskje ikke vente at alle vi som ikke tar del i denne kulturen, skal bli aktive spillere? Det jeg mener vi KAN kreve, er at skolen anerkjenner spill og spillerfaringer som en legitim del av elevenes livsverden, som både skole og foreldre må forholde seg til på en mer differensiert måte. Ensidig fordømmelse blir for dumt.

    SvarSlett
  4. Spill som er bygd på Kunnskapsløftes læreplanmål hadde vært interessant. for oss skolefolk. Er litt mer skeptisk på om spillbransjen ser noe gevinst i dette, mulig jeg tar feil. Skolene er ikke akkurat de som kaster seg over nye teknologiske nyvinninger. Tror nok de tjener mer penger på å produsere underholdningsspill. Har ikke hørt om noen som har brukt spill i undervisningen med mål fra læreplanen enda. Dukker det opp noen spill som kan benyttes direkte i opplæringen er det helt sikkert noen lærere som vil undersøke og teste de ut. Vi får følge med!

    SvarSlett