fredag 23. september 2011

I hvilken grad er DWR metodikken andvendbar uten tett oppfølging fra en forskningsinstitusjon ?

Det er alltid nyttig å diskutere egen praksis med kolleger. Dette er vel nærmest en forutsetning for å utvikle det praksisfellesskapet som kan være et sentralt element i en lærende organisasjon. DWR metodikken som beskrives av Erstad og Hauge i kapittel 1 av deres bok beskrives som ressurskrevende i det norske kasuset, men kan vi som ledere drifte dette selv på en måte som ikke krever deltagelse i et forskningsprosjekt for å utvikle vår egen organisasjon. Er det mulig å tenke seg en forenklet modell ?

3 kommentarer:

  1. Lurt å jakte på løsnigner som er gjennomførbare!!! Hvordan ser DU for deg at man kunne forenkle DWR-metodikken? Noen andre som har erfaringer med den eller lignende? Kjell Atle

    SvarSlett
  2. DWR-metoden er både en måte å drive forskning på, og en metode for å skape forandring som Erstad og Hauge beskriver. Det er slik jeg har forstått ikke den eneste metoden for å utvikle eller endre et praksisfellesskap på. Kommer vel litt an på hva og hvor omfattende endringer som er ønskelige. Erstad og Hauge peker også på andre modeller med likhetstrekk i DWR-metodikken for organisasjonsanalyse, erfaringslæring og utviklingsarbeid. For å utvikle vår egen organisasjon kan det være mange modeller og metoder som kan benyttes, så det det kan nok være en ide' og ikke "gape" over for store forskningsprosjekt for de endringer man ønsker....

    SvarSlett
  3. Jeg tenker at i den virkelige verden vil forandring være noe som skjer gradvis og over tid. ”Is i magen” er nødvendig å ha som lærer i klasserommet – man skal ikke gå videre før alle har forstått det man holder på med. Da kan man ikke drive å repetere og gjenta det samme, man må variere, velge nye innfallsvinkler, styrke de som ikke behersker, bruke de som behersker… På samme måte tenker jeg at man må arbeide med personalet i en skole. Man må arbeide med det som er vanskelig, man skal dele praksis både i formelle og uformelle rom, man skal ”knipe’” den enkelte på fersk gjerning når de gjør framskritt, man skal oppmuntre, man skal forvente og man skal tilpasse. På denne måten blir utvikling en del av den naturlige driften og forandring skjer…

    SvarSlett